Sibelga Sibelga
NAAR SIBELGA.BE

Interne transformatie

Sibelga optimaliseert de planning van de teams en verbetert het doorstromen van informatie tussen het terrein en de diensten die betrokken zijn bij het globale beheer van de infrastructuur en de investeringen.

Een betere doorstroming en verwerking van technische informatie

Begin 2020 heeft Sibelga een grootschalig project gelanceerd met een dubbel doel: een vlottere uitwisseling van onmisbare technische gegevens voor het beheer van haar infrastructuren en een betere coördinatie en planning van de activiteiten van de technici. Digitalisering staat hier ook centraal, met o.a. de terbeschikkingstelling van applicaties op de tablets van de terreinmedewerkers. Op hun tablet kunnen de betrokken medewerkers o.a. technische informatie raadplegen en invoeren over hun interventies, en de lijst met hun dagtaken rechtstreeks inkijken.

Die nieuwe werkmethode wordt stapsgewijs uitgerold binnen de Sibelga-teams. Sinds juli 2022 maken de medewerkers van de dispatching en de technici van de wachtdienst voor dringende interventies geleidelijk de switch naar die nieuwe processen. “In noodgevallen blijft de telefoon uiteraard het eerste contactmiddel van de technici”, geeft Alan Lespineux, verantwoordelijk voor het Bedrijfsvoeringscentrum, aan. “Dankzij de digitale tools kunnen we alle gegevens in eenzelfde omgeving bundelen. De informatie stroomt ook vlotter door.“

Voorts heeft Sibelga in 2022 haar systeem voor het beheer van technische documenten gemoderniseerd. “Vandaag heeft het Sibelga-personeel op elk moment toegang tot de technische documenten, zelfs via de gsm. Via een systeem van filters en sleutelwoorden vinden de medewerkers makkelijk de informatie die ze zoeken, terug. Dat is bijzonder handig voor technici die een interventie uitvoeren. Zij hoeven geen computer meer te gebruiken om het technisch repertorium te raadplegen”, zegt Bastien De Spiegelaere, verantwoordelijk voor het Technology Center van Sibelga.

Op weg naar een nieuwe leadershipcultuur

De ambitie van Sibelga? Een partner zijn van een toegankelijke en betaalbare energietransitie voor iedereen. Om daarin te slagen, moeten talrijke uitdagingen worden aangegaan de komende jaren. Het gaat daarbij niet alleen om technische, economische of organisatorische uitdagingen. Er is ook een sterke leadershipcultuur binnen het bedrijf nodig.

“Onder leadership verstaan we onze capaciteit om de handen in elkaar te slaan om onze collectieve ambities waar te maken en gezamenlijke doelstellingen te bereiken. Het gaat niet alleen medewerkers aan die teams aansturen, maar alle medewerkers die dag na dag leadership tonen. Door zich autonoom op te stellen, initiatief te nemen, veerkrachtig te zijn, te vernieuwen, feedback te geven, inspiratie en impact te hebben of advies te geven”, verduidelijkt Benjamin Alen, projectmanager.

We bouwen die culturele dynamiek uit via teamcoachings. Die gingen van start in 2022 en lopen door in 2023 om alle organisatieniveaus te bereiken. Aan de medewerkers werd/zal worden gevraagd wat afstand te nemen om te bekijken hoe hun team functioneert. Zo kunnen zij die werking toetsen aan de vier accenten die dienen als richtsnoer voor de manier van werken bij Sibelga: focus, vertrouwen, eenvoud en oplossingsgerichtheid.

Sibelga ontwikkelt en deelt haar technische expertise

Op het net steken nieuwe technologieën en gebruiken de kop op zodat de metiers van Sibelga evolueren en haar competenties zich diversifiëren. Daarom heeft Sibelga de dienst die instaat voor het beheer van de kennis, opleidingen, methodes en technische nota’s binnen de onderneming gereorganiseerd. Dat Technology Center bestaat uit verschillende cellen: de technical hubs. In elk van die cellen wordt alle informatie samengebracht over de Sibelga-metiers en de bijbehorende technologieën.

Die hubs omvatten de kernmetiers van Sibelga (het beheer van de elektriciteits-, gas- en openbareverlichtingsnetten) én nieuwe competentiedomeinen waarin Sibelga haar expertise ontplooit. We denken bijvoorbeeld aan technische thema’s rond energietransitie zoals waterstof, warmtenetten of ‘behind the meter-technologieën’ zoals fotovoltaïsche installaties, warmtepompen, geconnecteerde objecten … “Door ons spectrum te verbreden en er al die technologieën aan toe te voegen, maken wij ons op voor de integratie van de nieuwe gebruiken op het net en de markt, in overeenstemming met de strategie van Sibelga”, verklaart Thomas Bertrand, verantwoordelijk voor de Technical Hub Behind the Meter.

Sibelga wisselt bovendien ook haar expertise uit met andere spelers van de energiewereld via de Sibelga Academy, haar technisch opleidingscentrum. In 2022 werd Sibelga op nationaal niveau een erkend lasopleidingscentrum voor polyethyleen (PE). Zij heeft een deel van een overheidsopdracht in de wacht gesleept voor de opleiding van de lassers van Fluvius, de Vlaamse netbeheerder voor gas. “O.a. nieuwe Fluvius-technici gaan gedurende twee tot vier dagen die erkende PE-lasopleiding in onze lokalen volgen samen met technici en onderaannemers van Sibelga. Zo behalen de lassers een laspaspoort dat erkend is door de volledige Synergrid-federatie”, zegt Christophe Dupuis, verantwoordelijk voor de Technical Hub gas en waterstof. Sibelga zorgt ook voor de verlenging van de kwalificatie van de lassers op twee Fluvius-sites, nl. in Mechelen en Erembodegem.

Crisisoefening: voorbereid zijn op een black-out en nog veel meer

Om de drie jaar ongeveer organiseert Sibelga een crisisoefening om na te gaan in welke mate haar teams in staat zijn kritieke situaties op haar netten te managen. Het scenario? Over het algemeen gaat het om een grootschalige storing (black-out) die rechtstreeks is gelinkt aan de kernactiviteiten van Sibelga.

In december 2022 kozen wij voor een ander concept. “Naar aanleiding van de vreselijke overstromingen die Wallonië in 2021 teisterden, vroegen wij ons af of wij een dergelijke buitengewone gebeurtenis konden managen”, vertelt Pascal Mukile, verantwoordelijke Audit, Risk & Quality bij Sibelga. “Die catastrofes reiken verder dan de activiteitenperimeter van Sibelga en vergen nog meer coördinatie en interactie met andere sleutelspelers, zoals Safe.brussels, belast met het crisisbeheer in Brussel.“

Wij vroegen aan meer dan een veertigtal personeelsleden (vnl. actief bij de diensten Exploitatie elektriciteit, Exploitatie gas, Communicatie, Logistiek en Dispatching) om deel te nemen aan die oefening. “Oplossen van verschillende incidenten her en der op het net, op stel en sprong optrommelen van bijkomend interventiepersoneel, identificeren en schiften van de talrijk ontvangen oproepen, doorgeven van de geschikte berichten aan onze stakeholders … Een heuse uitdaging! Het was een dermate leerrijke oefening dat wij hebben besloten een specifiek beheersplan op te maken voor dergelijke incidenten”, vertelt Alan Lespineux, verantwoordelijk voor het Bedrijfsvoeringscentrum Dispatching.

Thema's