Annual Report 2022 > Home » Transformatie voor steeds meer efficiëntie »
In 2022 bestudeerde Sibelga de mogelijkheid om laadpalen voor elektrische voertuigen te implementeren op openbareverlichtingspalen. Ze testte en valideerde het concept eerst in Sint-Pieters-Woluwe en op haar eigen parking. Het is een oplossing om het stadsmeubilair te beperken en de openbareverlichtingspalen te valoriseren.
“We namen vier verschillende punten onder de loep: de juridische, technische en financiële aspecten en de verdeling van de taken en verantwoordelijkheden”, legt Hugo Templier, Business Expert bij Sibelga, uit. “We moesten een antwoord zien te vinden op enkele zeer praktische vragen, zoals: Van wie is de elektriciteitskast? Voor welk type aftakking kiezen we? Wie draagt de kosten?“.
Aan het einde van het jaar werden de conclusies van de studie aan het directiecomité van Sibelga voorgelegd. “Hoewel ze niet overal toepasbaar is, is het wel een haalbare oplossing. Daar is nu bevestiging over. De hoofdlijnen werden gevalideerd. Op die manier zal het model geïmplementeerd kunnen worden vanaf de concessie 2023”, besluit Hugo.
Glasvezel is een essentiële technologie om de energietransitie te ondersteunen. Glasvezel kan namelijk snel grote datastromen overbrengen.
Sibelga heeft haar eigen glasvezelnet. In de eerste plaats was dat communicatienet bedoeld om niet meer afhankelijk te zijn van een telecomoperator in geval van een ingrijpende storing of veralgemeende black-out. De glasvezel kan immers de continuïteit verzekeren van de communicatie naar de elektriciteitsposten die daar zijn op aangesloten, en ook de bediening van de vanop afstand bestuurbare uitrusting. “In geval van een black-out zouden we dankzij dat net de toevoer van het net geleidelijk kunnen herstellen vanuit het bedrijfsvoeringscentrum van Sibelga”, aldus Christophe Asta, verantwoordelijke Telecom bij Sibelga.
Onder impuls van het Brussels gewest besloten Sibelga en vijf andere Brusselse openbare actoren (de MIVB, Vivaqua, Brussel Mobiliteit, de Haven van Brussel en IRISnet) in 2022 om hun glasvezelnetten te delen. Zo kon het Gewest een heuse glasvezelbackbone van 964 km lang opzetten.
“Een deel van de capaciteit van dat net wordt ter beschikking gesteld van derden, zowel openbare als privé, die diensten willen uitbouwen waar glasvezel voor nodig is. IRISnet beheert een uniek loket dat de verkoop van die capaciteit in handen neemt, ten gunste van de deelnemende operatoren”, licht Christophe Asta toe.
Helemaal nieuw is dat deelprincipe niet. “Sibelga deelt al sinds 2016 zo’n 70 km kokers voor glasvezel met IRISnet”, geeft Hadrien Nimal, verantwoordelijke van het studiebureau bij Sibelga, nog mee. “Door die kokers te delen, kan iedereen glasvezel blazen zonder nieuwe sleuven te moeten openen. Dat beperkt de hinder voor de Brusselse klanten.“