Sibelga Sibelga
NAAR SIBELGA.BE

Toegang tot
energie voor iedereen

Energiearmoede is een realiteit voor meer dan een kwart van de Brusselse gezinnen. Dat ligt Sibelga, die ook sociaal leverancier is in Brussel, na aan het hart.

Ruimere beschermingsmaatregelen in Brussel

De nieuwe ordonnantie betreffende de organisatie van de gas- en elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die in april 2022 werd gepubliceerd, voorziet in ruimere beschermingsmaatregelen voor Brusselse klanten in een kwetsbare energiesituatie.

Zo krijgen klanten met schulden onder bepaalde voorwaarden automatisch het statuut van beschermde klant op grond van het ‘automaticiteitsprincipe’ waardoor Sibelga tijdelijk hun energieleverancier wordt.

Op grond van het principe van gewaarborgde energielevering kan het OCMW Sibelga vragen om aan klanten met schulden of zonder energieovereenkomst energie te leveren gedurende een periode van 12 maanden, met mogelijkheid tot verlenging.

“Als gevolg van die nieuwe maatregelen voorziet Sibelga zo’n 6 000 bijkomende meters van stroom en gas. Dat brengt heel wat werk met zich voor onze teams. Gelukkig konden we een deel van het proces automatiseren”, preciseert Olivier Demanet, verantwoordelijke Klantenbeheer bij Sibelga.

De ordonnantie voorziet er bovendien in dat, binnen de drie jaar, de vermogensbegrenzers worden weggenomen die vroeger op verzoek van een leverancier bij klanten met betalingsmoeilijkheden werden geïnstalleerd. Er werden al 15 461 begrenzers weggenomen in 2022 en er bleven er nog 7 600 over op het net op 6 februari 2023. “Zoals de ordonnantie het bepaalt, hebben wij i.p.v. een begrenzer te plaatsen een procedure uitgewerkt om de klanten te informeren en bewust te maken. De leveranciers melden het ons als er klanten met betalingsproblemen zijn tegen wie ze een rechtsvordering gaan instellen. Met die klanten nemen we contact op en we leggen hen de situatie uit. We lichten hen in over de ondersteuningsmaatregelen waarop ze kunnen rekenen, zoals het statuut van beschermde klant en de steun die het OCMW hen kan bieden”, preciseert Olivier Demanet. In 2022 was er sprake van meer dan 20 000 zulke contactopnames.

Samen de energiecrisis aanpakken

De plotse stijging van de elektriciteits- en gasprijzen die zich in 2021 aankondigde, zette zich in 2022 voort. Hoewel de distributietarieven geen aandeel hebben in die plotse stijging (vermits de regulator die tarieven voor een periode van vijf jaar vastlegt, in dit geval voor 2020-2024), heeft Sibelga een actieve rol opgenomen in het beheer van die crisis.

Enerzijds heeft zij communicatieacties ondernomen ten aanzien van de Brusselse klanten. Het doel? Hen informeren over hun rechten (met name via een specifieke rubriek op haar website voor klanten met betalingsmoeilijkheden of door haar steentje bij te dragen aan de energiedagen die de OCMW’s organiseerden) en hen helpen hun verbruik te verlagen (o.a. via het Energids-medium dat op papier en digitaal beschikbaar is).

Anderzijds heeft Sibelga haar expertise aangeboden aan de Brusselse autoriteiten in het kader van de denkoefeningen die zij hebben gevoerd om het beschermingsstelsel (sociale levering) voor de residentiële klanten tijdelijk uit te breiden en de microbedrijven en kmo’s financieel te ondersteunen.

Als beheerder van de gemeentelijke openbare verlichting hebben wij ook, in overleg met de gemeentelijke autoriteiten, soberheidsmaatregelen ingevoerd voor de openbare verlichting. Tijdens de eindejaarsperiode bijvoorbeeld brandde de verlichting 15 dagen minder lang (van 8 december tot 8 januari i.p.v. van 1 december tot 15 januari) en ze werd iets vroeger gedoofd. Het resultaat? De verlichtingstijd daalde van 380 tot 200 uur.

Daarbovenop zorgde de aankoopcentrale voor energie van Sibelga er ook voor dat de 116 openbare besturen die toetraden voor de periode 2022-2023 gespaard bleven van een stijging van hun energiefactuur in 2022 als gevolg van de stijgende groothandelsprijzen. “De energiecentrale onderhandelt voor het leveringsjaar een vaste prijs. Die wordt volgens een specifieke methode vastgelegd twee tot drie jaar vóór de effectieve levering”, legt Stéphane Godfrind, verantwoordelijke voor de opdrachtencentrale bij Sibelga, uit.

Tot slot is er voor Sibelga, als onderneming van openbaar nut, een voorbeeldrol weggelegd. Zij heeft concrete maatregelen genomen om haar eigen energieverbruik te verminderen (zie vierde thema).

Praktische gids voor de klanten met betalingsmoeilijkheden
Wat te doen bij betalingsmoeilijkheden?

Meer te weten komen over de soberheidsmaatregelen voor de openbare verlichting
Energiecrisis: 7 maatregelen om energie te besparen in de straatverlichting

Thema's