Sibelga Sibelga
NAAR SIBELGA.BE

De energietransitie
voor iedereen

Sibelga zet zich in voor een inclusieve en toegankelijke energietransitie voor alle Brusselse klanten.

40 000 slimme meters in Brussel

De meetgegevens zijn de hoeksteen van de energietransitie. Sibelga kan er o.a. de bidirectionele energiestromen op het net mee beheren en de prioritaire investeringen mee bepalen. Ze zijn ook essentieel voor de Brusselse klanten: voor het optimaliseren van hun energieverbruik of het deelnemen aan energiegemeenschappen. Ze komen ook de ontwikkeling van nieuwe energiediensten op de markt ten goede. Bij dat alles staat het waarborgen van de privacy van de klanten centraal. In dat kader is de uitrol van de slimme meters in Brussel en het aflezen van hun gegevens op afstand uiterst belangrijk: voor de klanten, de marktspelers en Sibelga.

Een belangrijke stap in de richting van die uitrol werd gezet in april 2022 met de publicatie van de nieuwe ordonnantie betreffende de organisatie van de gas- en elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Die ordonnantie voorziet namelijk in een nieuw kader en bepaalt in welke gevallen Sibelga slimme meters mag of moet installeren. Bijvoorbeeld, bij een nieuwe aansluiting, als gevolg van de installatie van fotovoltaïsche panelen of een laadpaal voor een elektrisch voertuig of gewoon wanneer de klant het vraagt.

Op 31 december 2022 telde het Sibelga-net 40 000 slimme meters. “We stellen vast dat het aantal nieuwe prosumerklanten met zowat 25% is gestegen tegenover de vorige jaren. Prosumers zijn klanten die een deel van hun energie zelf produceren”, meldt Thomas Defawe, Meteringexpert bij Sibelga. “De laatste jaren installeerden wij gemiddeld 10 000 slimme meters per jaar. We gaan dat ritme nog opvoeren: in 2024 zullen wij de kaap van 50 000 meters/jaar ronden en die van 65 000 meters/jaar in 2026. “

De taak van Sibelga stopt niet bij de eigenlijke installatie van de slimme meters. Zij moet ook alle toestemmingen vergaren om de meters op afstand te kunnen uitlezen en voor de verwerking van de meetgegevens door haar operationele processen. Zij moet ook de procedures en tools in orde maken om die gegevens te kunnen verstrekken aan de leveranciers. “Dat zorgt o.a. voor een dynamische tarifering en de ontwikkeling van flexibiliteitsdiensten”, licht Daniel Raes, Market & Access Manager bij Sibelga, toe. “In 2022 hebben wij in nauwe samenwerking met de IT-dienst van Sibelga onze behoeften in kaart gebracht. Wij stellen uiteraard alles in het werk om die gegevens op een beveiligde manier te verwerken en te delen, binnen een welomschreven kader.“

Een applicatie om het energieverbruik beter op te volgen

In het kader van een proefproject heeft Sibelga in 2020 samen met het OCMW van de Stad Brussel een mobiele applicatie ontwikkeld voor de opvolging van het energieverbruik. Het doel? De gezinnen in een kwetsbare situatie een praktische tool aanbieden waarmee ze hun energieverbruik beter dag na dag kunnen opvolgen en dat verbruik kunnen vergelijken met hun budget.

In 2022 bevestigde de nieuwe ordonnantie betreffende de organisatie van de gas- en elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat het ter beschikking stellen van verbruiksgegevens onder onze openbaredienstopdracht valt. Sibelga heeft dat proefproject dus aangegrepen om een mobiele applicatie uit te werken waarmee alle residentiële klanten in Brussel hun energieverbruik op de voet kunnen volgen.

“Daartoe zijn wij begonnen met het ontwikkelen van de digitale infrastructuur, m.n. de module voor het veilig verzamelen van de gegevens, het beveiligen van de toegang tot de gegevens, het verwerken van de adreswijzigingen …”, legt Sandrine Wanet, verantwoordelijke Klantenervaring bij Sibelga, uit. “Daarop hebben wij ons toegelegd in 2022. Ons doel was de applicatie klaar te stomen tegen eind 2023.“

Een laadpaal binnen handbereik voor iedereen

Sinds oktober 2021 is Sibelga belast met het faciliteren en coördineren van de uitrol van een openbaar net van laadpalen voor elektrische voertuigen. Dat doet ze in samenwerking met Leefmilieu Brussel, Brussel Mobiliteit, Brugel, de VUB en de kabinetten van de ministers van Energie en Mobiliteit.

Eind 2022 telde dat net maar liefst 1 380 laadpunten toegankelijk voor het publiek. Dat zijn er 10 per km2. “Alle Brusselse klanten beschikken nu over een laadpaal in een straal van 250 meter rond hun woning. Het is de bedoeling om tegen 2023 die afstand terug te brengen tot 150 meter door een tweede reeks van bijna 1 200 laadpunten te plaatsen”, zegt Nicolas Spilleboudt, projectmanager Green Mobility bij Sibelga.

Sibelga heeft bovendien ook deelgenomen aan een werkgroep die in het leven werd geroepen door het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest (Paradigm, het vroegere CIBG) om een gewestelijk platform op te zetten voor het beheer van de gegevens van de laadpunten. “Via dat platform kunnen de gemeenten m.n. de gebruiksfrequentie van de verschillende laadpalen evalueren”, preciseert Nicolas Spilleboudt. Die gegevens worden reeds gebruikt door de website electrify.brussels. Leefmilieu Brussel lanceerde die website om de Brusselaars in te lichten over de strategie van het Gewest rond elektrische mobiliteit en om hen te helpen makkelijk een laadpaal in hun buurt te vinden.

Thema's